Prikkel je bewustzijn – Deel 2
In zes afleveringen lees je meer over hoe je je bewustzijn kunt prikkelen. We hebben namelijk allemaal vaste denkpatronen. Onze hersenen zijn slim en herkennen soms bij één blik of één aanraking al wat de volgende stap zou moeten zijn. Hierdoor worden de hersenen een beetje lui. Prikkel daarom je hersenen en probeer de komende zes weken een paar prikkels uit. Veel plezier.
Prikkel 6 Roodkapje
Roodkapje, waar ga je heen? NAAR OMA! Iedereen kent het liedje en het sprookje. Roodkapje loopt niets
vermoedend door het bos en vertelt de wolf dat zij koekjes gaat brengen bij haar oma. De wolf eet oma op en gaat in haar bed liggen. Roodkapje ziet bij haar bezoek dat oma er anders uitziet dan normaal en ze begint met het stellen van vragen. ‘Maar oma, wat heeft u toch grote oren, wat heeft u toch grote ogen, wat heeft u toch grote handen, wat heeft u toch verschrikkelijk grote tanden…’ Roodkapje gebruikt haar zintuigen.
Prikkel 6 gaat over je zintuigen zin geven. Voelen, ruiken, zien, proeven en horen vormen samen je zintuigen. Je weet pas hoe belangrijk ze zijn als een zintuig wegvalt, bijvoorbeeld door een ongeluk of in een noodsituatie. Net als Roodkapje. Dat je zintuigen hun werk doen lijkt heel vanzelfsprekend. Je denkt er niet over na als je gaat eten. Je ruikt het eten, je ziet je eten, je proeft het eten, je hoort het kauwen en je voelt de warmte en vorm van het eten. Zo als ik het nu opschrijf, zo bewust zijn we vaak niet bezig met eten. Toch blijkt uit onderzoek dat het eten lekkerder smaakt als je bewust eet. Eten door bewust al je
zintuigen te ervaren.
Dit geldt natuurlijk voor alles wat doen. We zijn er ook meester in om de zintuigen te negeren en om de tuin te leiden. Over straat lopen terwijl we een foto plaatsen op Insta bijvoorbeeld. Strijken en tegelijk nog even de herhaling van Expeditie Robinson kijken. Laten we een dag maar 1 ding tegelijk doen. En laten we dat ook nog eens bewust doen. Gewoon stil staan bij wat er gebeurt en je zintuigen waarderen voor wat ze doen door bewust te zijn wat ze doen. Sta stil en ruik, zie, kijk, proef en voel. En wees niet bang voor de boze wolf.
Prikkel 7 Luisteren kan je leren
Luisteren kan je leren. Echt kunnen luisteren is belangrijk voor jezelf en voor het onderhouden van goede contacten. Woorden ontvangen is moeilijker dan woorden zenden. We zijn snel geneigd om direct te reageren als een ander iets verteld. Met reageren is niets mis. Het gaat er om hoe je reageert.
Reageren door het stellen van vragen bijvoorbeeld. Dit is een manier om een ander meer te laten vertellen. Hierdoor voelt je gesprekspartner zich gehoord. Het is ook een manier om zelf meer informatie te verzamelen. Daarnaast kan je het gesprek als je dat zou willen, ook sturen door het stellen van vragen.
Stel je vragen niet alleen over het onderwerp zelf. Stel ook vragen die verder gaan dan de inhoud. Vragen zoals – Hoe kan je je ervaring gebruiken voor de toekomst? en Hoe voelde dit voor jou? Je kan de ander ook een compliment geven. Dit is een manier om iemand nog meer te laten vertellen. Niet over jezelf praten.
Zodra iemand over een onderwerp begint, gebeurt in je hoofd van alles. Als het ware worden folders geopend in je hoofd die met dat onderwerp of aanverwante onderwerpen te maken hebben. Daarnaast bepalen je bewustzijn en onderbewustzijn ook of dit een veilig onderwerp is en wat eventuele vluchtstrategieën zijn.
Probeer in een gesprek alleen te luisteren en vragen te stellen. Niet vertellen dat jij ook in Costa Rica bent geweest, als je collega over haar vakantie vertelt. Pas als de ander daarnaar vraagt en dan
direct stel je een vraag aan de ander. Richt je volledig op de ander en kijk wat dit doet met je gesprekspartner. Wees je bewust van de woorden die gebruikt worden en gebruik deze ook in jouw
zinnen. Kijk hoe de ander zit en spiegel de houding. Kijk de ander bewust aan en lach als dat gepast is. Je bent zo de zendtijd van de ander aan het ondersteunen. Je geeft op deze manier rust aan het gesprek. Jouw rust zal opgepakt worden door de ander. Zo voelt de ander zich prettig bij jou en zal er meer informatie gedeeld worden. Geef de ander zendtijd.
Prikkel 8 Take a Break
We gaan op ons vierde naar de kleuterschool, ook bekend als groep 1. Je gaat naar de lagere school, de middelbare school en door naar een beroepsgerichte opleiding. Papiertje op zak en hup aan het
werk. Het geleerde in praktijk brengen en nog meer leren want de praktijk blijkt toch niet helemaal zoals de boeken deden vermoeden.
Ook hebben de boeken je niet voorbereid op het werken in een team, het werken voor een manager, het op tijd halen van resultaten en het doen van persoonlijke PR. Privé staat de wereld ook niet stil. Sporten, vrienden, familie, een relatie en wellicht kinderen.
Welkom in je eigen intercity. Je leven raast door. Laten we eens aan die noodrem treken. Gewoon omdat het kan. Prikkel 8 – Take a break. Vandaag even helemaal niets. Niet denken aan wat je de rest van de week wilt gaan doen. Niet nadenken over je jaarplan of de vakantie van volgend jaar plannen. Vandaag houd je je alleen maar bezig met vandaag. Vandaag zijn we in het nu. Geniet, lach, relax, rust. De huispakken uit de kast. Een pot thee en een goed boek. Maak een wandeling en laat je hoofd leeg
waaien. Gun je hoofd een dagje rust. Vandaag mag alles in de eerste versnelling – Take a break
Prikkel 9 Let’s Go Crazy
We gaan de boel een beetje opschudden in je hoofd. We gaan een beetje gek doen. Nee, nu niet weglopen. Eerst lezen en dan bepalen of je vandaag een beetje gek gaat doen. Gewoon even verder
lezen. Je hersenen werken volgens een bepaald ritme. Dingen die je voor het eerst doet worden opgeslagen in je hoofd. Mocht eenzelfde situatie zich voor doen dan herkennen je hersenen de situatie en weten ze wat ze kunnen verwachten.
Neem bijvoorbeeld de eerste keer dat je op een snowboard stond. Je wist van te voren dat je ging glijden door de sneeuw, maar je wist nog niet precies wanneer je een bocht kon inzetten. Na een paar keer oefenen, voel je wanneer je kunt draaien.
Achter de schermen, in je hersenen, wordt opgeslagen wat er gebeurt – het buigen van je knieën, welke voet er voor staat, het volgen van je hand bepaalt de richting waarin je gaat, het vallen op je billen of je knieën. Je hersenen zijn zich dus bewust van wat er gebeurt. De volgende keer zijn je hersenen
voorbereid op wat er gebeurt. Dat geeft zekerheid.
Wat heeft gek doen hier nu mee te maken. We hebben allemaal een ochtendroutine zoal eenzelfde route naar het werk of school. Laten we vandaag eens iets toevoegen aan die routine. We gaan een beetje spelen met onze hersenen. Vandaag ga je wat toevoegen aan je routine. Waar je aan kunt denken is – ga zingend in de auto naar je werk, zeg de eerste drie mensen bij de metrohalte gedag, zeg de persoon naast je in de trein gedag, maak een dansje terwijl je je ontbijt klaar maakt, zeg vandaag de receptioniste
gedag en zeg dat ze er goed uitziet.
Routines zijn handig en praktisch. Het zorgt ervoor dat je snel de dingen kunt doen die gedaan moeten worden. Toch komt hier de automatische piloot weer om de hoek kijken. Je wordt voorspelbaar voor je hersenen. Waarom extra opletten als hersenen zijnde, het is elke dag hetzelfde. Je hersenen werken
niet op volle sterkte. Hierdoor kan je dus wat onvoorzichtig worden. Door wat toe te voegen aan je routine, schudt je je hersenen wakker. Hé, er is iets anders. Je hersenen beseffen dat ze moeten opletten. Zo houd je je hersenen alert. Geloof me, door af en toe je hersenen te verrassen, houd je ze wakker. Over dertig jaar heb je hier profijt van. Actieve hersenen nu zorgen voor een goede doorbloeding en voorkomen het afsterven van cellen. Dus stap vandaag fluitend naar buiten en Let’s go Crazy!
Prikkel 10 Hamburgeren
Ik hoop dat jullie honger hebben, want Prikkel 10 gaat over Hamburgeren. Je weet wel, dat broodje met vlees, komkommer, tomaat en saus. Sommige van ons willen daar nog een plakje kaas bij of gaan voor de vegetarische variant. Dat broodje dus – De Hamburger.
Wat heeft de Hamburger nu te maken met het thema van deze maand – Prikkel je Bewustzijn? Heel veel. In een aantal Prikkels heb ik al geschreven over de routines die we in ons bewustzijn hebben
opgebouwd. Routines die ons sneller helpen reageren en die zorgen dat energie aan andere dingen kan worden besteed. Ik heb ook geprobeerd om een paar van die routines een update te geven. De Hamburger is een methode, een routine zoals je wilt, die je efficiëntie in praten en schrijven kan verbeteren.
Als je namelijk een tekst schrijft of je voert een gesprek – dit kan ook een presentatie geven zijn – dan wil je dat jouw boodschap goed overkomt bij degene aan de andere kant van de tafel. Je wilt ook dat de ontvanger van jouw boodschap iets gaat doen met wat je verteld hebt. Om dit mogelijk te maken is het goed om te zorgen dat de ontvanger jouw boodschap kan consumeren.
Hier komt de hamburger om de hoek kijken. De kern van jouw boodschap noemen we het broodje. Zoals je weet heeft de hamburger een broodje aan de bovenkant en aan de onderkant. Dit betekent dat je je boodschap aan het begin van je verhaal vertelt en aan het einde van je verhaal nog een keer. De boodschap is immers wat moet blijven hangen.
Tussen de broodjes bouw je je verhaal op met uitleg – het vlees dan wel de tofu. De komkommer en de tomaten zijn voorbeelden die je verhaal meer waarden geven en geloofwaardigheid. De saus is de sfeer die je aan je verhaal geeft die past bij je ontvanger. De ene ontvanger is meer geïnteresseerd in financiële woorden, de ander in toekomstbeelden en de volgende wil liever een afweging tussen voor- en nadelen horen.
Zo maak je een hamburger speciaal voor jouw ontvanger. Voor alle hamburgers geldt – hou het verhaal behapbaar. Is de hamburger – je verhaal – te groot dan is het niet mogelijk de hamburger op te eten en valt er van alles tussen uit. Als jij je verhaal hebt gedaan dan moet de ontvanger nog weten waar het over ging. Dat betekent ook dat je de kunst van het weglaten moet toepassen. Niet alle kennis die je hebt in je verhaal stoppen, maar alleen die kennis die echt nodig is.
Prikkel 10 staat dus in het teken van Hamburgeren. Bouw je verhaal zo dat je ontvanger je boodschap goed kan consumeren. Dit kan betekenen dat afhankelijk van je gesprekspartner de saus en de voorbeelden kunnen wisselen, maar je boodschap moet luid en duidelijk zijn. Zorg dus dat je altijd afsluit met het tweede broodje – de herhaling van de boodschap. Succes en eetsmakelijk!
Volgende week woensdag staat de volgende set van Prikkels voor je klaar. Tot dan!