Prikkel je bewustzijn – Deel 4
In zes afleveringen lees je meer over hoe je je bewustzijn kunt prikkelen. We hebben namelijk allemaal vaste denkpatronen. Onze hersenen zijn slim en herkennen soms bij één blik of één aanraking al wat de volgende stap zou moeten zijn. Hierdoor worden de hersenen een beetje lui. Prikkel daarom je hersenen en probeer de komende zes weken een paar prikkels uit. Veel plezier.
Prikkel 16 Even stil zijn
Stil. Stil om even na te denken bij wat er gebeurt in Nederland, Frankrijk, Europa en de rest van de wereld. Het is onrustig in de wereld. Een onrust in de wereld die er voor zorgt dat mensen veiligheid zoeken. Het zoeken van die veiligheid kan soms leiden tot het ontvluchten van je bekende omgeving in de hoop dat het ergens anders veiliger is. Het kan ook zorgen voor het veiliger willen maken van je eigen omgeving. Frustratie, angst en onmacht omdat het iets dat ons deze gevoelens geeft, niet vast te pakken is.
Laten we even stil zijn. Gewoon omdat het kan. Even die minuut gebruiken om dankbaar te zijn voor wat je hebt. Gebruik het moment om nu eens geen lijstjes te maken of actie te willen ondernemen, maar gebruik die minuut om blij te zijn met waar je bent en met wie je daar bent. Het is vandaag een dag
voor bezinning. Bezinning vraagt om naar binnen te kijken. Wie ben jij? Nee, wie ben jij echt?
Mens, man of vrouw, oud of jong, gelukkig, verliefd, veilig, gevoelig, stoer, partner, dochter, vader of kind. Tel je zegeningen. Sta hier bij stil tijdens die minuut stilte. Waarom? Dit is namelijk je kracht. Kracht die we nodig hebben om verder te gaan. Want dat we verder moeten gaan is heel belangrijk. We moeten samen verder ongeacht geslacht, leeftijd, woonplaats of opvoeding. Die kracht die wij samen hebben kan er voor zorgen dat het ongrijpbare iets geen kans krijgt om verder te groeien. Wees even 1 minuut stil en kijk daarna om je heen. Maak een belofte – wees goed voor de mensen om je heen zodat ook zij goed kunnen zijn voor de mensen om hen heen. Die positieve gedacht gaat je meer kracht en energie geven, waardoor we samen veel kunnen bereiken.
Gewoon even stil zijn voor jezelf en voor de wereld.
Prikkel 17 Kleur je dag
In eerdere Prikkels heb je al kunnen lezen over je zintuigen en zintuigen activeren door bijvoorbeeld voedsel, getallen en water. Deze prikkel gaat over de invloed van Kleur op je bewustzijn. Heb je wel eens nagedacht over welke kleuren jou aanspreken? Nog belangrijker, heb je wel eens nagedacht
over het waarom? Er zijn verschillende redenen waarom je een kleur mooi vindt en een andere kleur niet. Dit heeft in de eerste plaats te maken met je persoonlijke voorkeur. Je karakter bepaalt voor een groot deel of je van lichte of van donkere kleuren houdt en ook of je van felle kleuren houdt of juist
pastel tinten.
Stemming en sociaal wenselijk gedrag
Daarnaast bepaalt je stemming ook of een kleur je aanspreekt. Als je hoofdpijn hebt dan moet je niets hebben van felle kleuren. Verliefde mensen houden juist weer van lichte kleuren, zoals licht blauw, fel groen of roze. Het kan dus zijn dat een kleur de ene dag wel aangenaam is en een andere dag
weer niet. Hier speelt de reclame op in. Als jij niet lekker in je vel zit en er komt een reclame voorbij met mensen in lichte kleuren die het allemaal gezellig hebben, dan kan de lichte kleur je helpen om uit je negatieve gedachte te komen. Om je in de juiste stemming te brengen gebruiken architecten ook
bewust kleuren als blauw om rust en kalmte uit te stralen of geel voor licht en warmte.
De behoefte om bij een groep te horen speelt ook mee bij de keuze van kleuren. Let bijvoorbeeld eens op de stropdassen van de ministers en fractievoorzitters in de Tweede Kamer. PvdA bewindslieden zie je met een rode stropdas en VVD bewindslieden met een blauwe stropdas. Om aan te geven dat je het eens bent met een gedachtegoed, kan je er voor kiezen om ook een stropdas of sjaal in de kleur van jouw groep te dragen. Bij voetbalfans is dit nog veel duidelijker te zien. Kleur bekennen is hier heel belangrijk.
Je kunt ook voor een kleur kiezen juist omdat je wilt opvallen. Gebruik bijvoorbeeld bij het schrijven op een flipover de kleuren zwart en groen. Gebruik juist rood als je iets wilt onderstrepen. Kies ook voor rood als je tijdens een presentatie of overleg alle aandacht wilt hebben. Rood staat voor passie en alertheid. Vandaar ook dat verkeersborden een rode rand hebben wanneer er extra opgelet moet worden. Een groen bord zou veel minder opvallen en al helemaal niet in het donker.
Voor Prikkel 17 wil ik je vragen of je vandaag wilt letten op kleuren. Welk gevoel heb je bij een kleur en waarom? Luister naar een presentatie of kijk naar een reclame op televisie of het tramhokje en vraag je gelijk af welke rol kleur heeft bij het onthouden van de boodschap. Voor de ervaren Prikkellezers wil ik vragen om vandaag bewust kleur in te zetten.
Prikkel 18 Labels horen in Kleding
We gaan het niet over kleding hebben. Toch is kleding ook belangrijk bij het prikkelen van je bewustzijn.
Hier mogen jullie zelf over fantaseren. Nu hebben we het in Prikkel 18 over het plakken van labels. We
doen het allemaal en toch zou het ook iets minder mogen. Vandaar de titel van vandaag Labels horen in kleding. Waarom plakken we labels als we iemand voor de eerste keer ontmoeten? Al
eerder hebben jullie kunnen lezen over het opslaan van gebeurtenissen in je hersenen. Je maakt iets mee en je beoordeelt de situatie – vond ik dit prettig? ben ik veilig? moet ik op mijn hoede zijn? moet ik vluchten? Deze gegevens sla je allemaal op. Mocht je je weer in een zelfde situatie bevinden dan weet je
wat je kan verwachten en welke reactie in het verleden wel of niet effectief was. Je zorgt hiermee voor voorspelbaarheid.
Voorspelbaarheid zorgt voor een rust en een gevoel van controle. Het plakken van labels gebeurt al wanneer je iemand voor de eerste keer ontmoet. Wat draagt een persoon? Wat is de lichaamshouding en gezichtsuitdrukking? En floep we hebben een label geplakt. Je neemt iets waar (een feit) en daar
geef je een invulling aan (een label). Een voorbeeld. Je ontmoet iemand voor het eerst en de persoon kijkt wat nors. Het label chagrijn is dan snel geplakt. Iedere volgende keer dat je deze persoon weer ontmoet, neem je het label van chagrijn mee. Bij voorbaat zit deze persoon al in een hokje. Het maakt het
heel lastig om uit dat hokje te komen. Het is ook lastig om objectief waar te nemen wat er echt gebeurt of hoe de persoon echt is. Hoe hard de ander zal moeten werken om een ander label te krijgen, hangt van jou af.
Jij bepaalt hoe belangrijk labels voor je zijn. Dit kan door vervelende ervaringen in het verleden komen of jouw allergie voor een bepaald type. In het eerste geval wil je jezelf beschermen. Jouw radar wil je altijd aan hebben als die persoon in de buurt is. Bij alles wat er gebeurt, zal je op zoek gaan naar een bevestiging van het gedrag dat bij jou label hoort. Die persoon echt een kans geven zit er dan niet in. Dat geldt ook voor een persoon die in jouw allergiezone zit. Bij alles wat ze doet denk je – Zie je wel, ik wist wel dat het een chagrijn is.
Probeer bij Prikkel 18 de labels in de kleding te laten. Baseer je puur op feiten. Wat doet de persoon? – hij kijkt me niet aan, zij is stil, hij loopt rechtop, zij heeft een jurk aan. Dus niet je labels plakken – hij ontwijkt me, ze zal iets te verbergen hebben, waar haalt hij dat zelfvertrouwen vandaan en ze moet weer
opvallen in een kort jurkje. Geen filter over je waarnemingen. Vandaag gaan we voor puur.
Prikkel 19 Lekker of niet
Prikkel 19 gaat over smaken en leren proeven. We eten vaak niet bewust. Vooral eten wat we regelmatig eten stoppen we vaak, zonder echt bewust te zijn van wat we eten, in ons mond. We weten duidelijk wat we lekker vinden en wat niet. Bij je geboorte heb je een heleboel smaakcellen. De smaakcellen zijn nog
niet actief en door te eten vul je het geheugen van de smaakcellen. Elke volgende keer dat je als baby een bekende smaak eet dan accepteer je de smaak en daarmee het eten. Het is alleen zo dat de smaakcellen sommige smaken snel onthouden en andere smaken niet.
Zoet snel lekker
Je moet dus soms voedsel vaker eten om op te kunnen slaan in je geheugen. Het duurt dus langer om de smaak te accepteren en lekker te vinden. Zoet is een smaak die snel opgeslagen wordt als bekend en als lekker. Bitter en zuur accepteren je smaakcellen niet zo snel. Je hebt soms wel 10 à 15 keer nodig om een smaak te kunnen opslaan in je geheugen. Naar mate je ouder wordt krijg je minder smaakcellen en signaleert je geheugen smaken ook minder sterk. Dit betekent dat wat je lekker vond op je twintigste, op je zestigste veel minder lekker smaakt. Je hebt dan veel meer smaakmakers nodig om eten lekker te vinden. Je merkt dit ook vaak met ouderen. Mijn Oma bijvoorbeeld vindt het eten vaak flauw en zonder smaak. Als je 94 jaar bent, dan heb je dus minder smaakcellen en werken ze minder goed dan vroeger.
Heel bewust eten zorgt er voor dat het geheugen van smaakcellen actief blijft. Ook af en toe een nieuwe smaak eten helpt je hersenen alert te zijn op nieuwe smaken. Het kan ook geen kwaad om eten wat de stempel “niet lekker” heeft gekregen, nog eens te proberen. Zoals al eerder gezegd, hebben je hersenen soms 10 à 15 keer nodig om iets te herkennen en te accepteren. Voor Prikkel 19 wil ik je vragen om een smaak die je nu als niet lekker hebt opgeslagen in je hersenen, nog eens te proberen. Probeer het voedsel naar het einde van het jaar te herontdekken. Eet smakelijk!
Prikkel 20 De Wensen Bestel Service
We lopen allemaal rond met wensen. Grote wensen en kleine wensen. Wensen die van levensbelang zijn en wensen die gaan over zaken die gewoon fijn zijn om te hebben. Sommige wensen zijn voor vandaag en andere wensen liggen ver in de toekomst. Soms worden ze doelen genoemd, soms lange termijn planning en soms zelfs dagdromen of luchtkastelen.
Hoe dan ook, we hebben allemaal wensen. Het gaat dan vaak over dingen die je graag wilt laten gebeuren of resultaten die je graag wilt bereiken. Dit geldt zowel voor privé, als werk en opleiding. Wensen is goed. Dit betekent dat je niet blijft hangen in het verleden of te lang blijft navelstaren in het nu. Je denkt vooruit. Je wilt dat een situatie anders gaat worden dan dat deze nu is.
Actief houden van je hersenen
Beweging is goed. Het motiveert, maar nog meer zorgt het voor het actief houden van het creatieve deel van je hersenen. Door te denken in wensen en doelen, ga je automatisch ook nadenken over hoe je je doel gaat bereiken, dan wel je wens werkelijkheid wilt laten worden. Je activeert daar mee het
creatieve deel in je hersenen. Vervolgens activeer je het deel dat aanzet tot actie. Wist je dat het deel van de hersenen dat aanzet tot actie links voor in je hersenen zit, boven je linker wenkbrauw?
Eerlijk is eerlijk – dromen is leuk, maar het laten uitkomen van dromen is nog veel leuker. Het komen tot een resultaat stimuleert om nogmaals te wensen en voor succes te gaan. Deze maand heb ik geschreven over hoe je hersenen ervaringen opslaan om zo in een herkenbare situatie terug te kunnen vallen op
ervaringen bij het bepalen van je reactie. Dit geldt dus ook voor het laten uitkomen van wensen. Succes wordt opgeslagen in je hersenen en is een motivatie om weer te wensen.
De Wensen Bestel Service
Nu gaat het nog om het wensen zelf. Hoe doe je dat? Bestaat er een Wensen Bestel Service? Ja, er bestaat wel degelijk een soort postorderbedrijf voor wensen. Om te weten wat je wilt wensen, moet je twee
dingen duidelijk hebben: 1) weten wat je wilt en 2) precies weten wat je nu dus nog niet hebt. Kortom wat is het gat dat de wens moet vullen. Je maakt hierbij gebruik van je linker hersenhelft waar het analytisch vermogen zit. Nu je weet wat de wens is ga je nadenken over hoe de wens vervult moet
worden. Hierbij heb je je rechter hersenhelft nodig voor de creativiteit. Wees zo duidelijk mogelijk in het omschrijven van hoe die wens eruit ziet en hoe de wens vervuld moet gaan worden. Op basis van het combineren van kennis in je rechter hersenhelft kan je dat luchtkasteel in je hoofd in elkaar zetten. Je
denkt na over de grote van de torens, over de keur van de ophaalbrug en zo verder.
Wensen via de Wensen Bestel Service kan je leren. Je moet wel oefenen. Begin met duidelijk te omschrijven wat je wens is en wat dat gat is dat overbrugd moet worden. Vervolgens ga je je wens inkleuren. Oké, nu even concreet worden. Laten we een voorbeeld nemen. We beginnen klein en we wensen een parkeerplaats op de altijd drukke parkeerplaats bij de metrohalte. Je wens is dus een parkeerplaats – waar jouw auto inpast, op het tijdstip waarop jij de parkeerplaats nodig hebt en de auto staat daar veilig. Probeer dus zo precies mogelijk te zijn. Geloof me het werkt echt. En nu jullie – Prikkel 20 nodigt je uit om je eigen Wensen Bestel Service te activeren en vraagt je om te gaan wensen. Begin klein, wees concreet en durf te dromen. Succes.
Volgende week woensdag staat de volgende set van Prikkels voor je klaar. Tot dan!