Prikkel je bewustzijn – Deel 3

Prikkel je bewustzijn – Deel 3

In zes afleveringen lees je meer over hoe je je bewustzijn kunt prikkelen. We hebben namelijk allemaal vaste denkpatronen. Onze hersenen zijn slim en herkennen soms bij één blik of één aanraking al wat de volgende stap zou moeten zijn. Hierdoor worden de hersenen een beetje lui. Prikkel daarom je hersenen en probeer de komende zes weken een paar prikkels uit. Veel plezier.

Prikkel 11 Verleid je publiek

Ja, het is een pikante prikkel. Prikkel 11 gaat over het verleiden van je publiek. Gisteren schreef ik al
over de hamburger – je verhaal – aanpassen op de ontvanger, zodat de sfeer van de boodschap de mate van acceptatie door de ontvanger bepaalt. Vandaag zoomen we iets meer in op die ontvanger – je publiek. Grof weg kan je spreken van vier groepen ontvangers: de Visionair, de Activist, de Procesmanager en de Teamspeler. Vier groepen waar een eigen verleidingstechniek voor gehanteerd kan worden. Je inleven in wat belangrijk is voor je gesprekspartners, is een onderdeel van je voorbereiding.
Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een presentatie, het opvoeden van je kind of het verkopen van je fiets via marktplaats.

De Visionair
Laten we de vier publieksgroepen eens wat verder uitwerken. We starten met de Visionair. De Visionair praat en denkt vanuit het grote geheel. Een toekomstbeeld is vaak al duidelijk, alleen de invulling nog niet. Het tempo van het gesprek ligt hoog. Dit kan ook omdat er niet gesproken wordt over details.
De Visionair vindt het nu leuk, maar de toekomst is veel interessanter. Je boodschap voor de Visionair mag dus niet te veel gaan over problemen. Oplossingen die het toekomstbeeld ondersteunen moeten centraal staan in je verhaal. Geef je publiek tijd om je boodschap te begrijpen en in te vlechten in hun reeds bestaande beeld van de toekomst. Laat je verhaal energie uitstralen en geef je mening.

De Activist
Het zal je niet verbazen als ik je vertel dat de Activist vol energie zit en wil gaan. Actie, actie, actie. De Activist denkt en besluit aan de hand van doelen. Een helder beeld voor ogen hebben waar je naar toe wilt. Dit ondersteunt met taken en verantwoordelijkheden. Iedereen moet weten wat er verlangt wordt
en wat de bijdrage aan het grote geheel is. In je verhaal neem je voor je publiek dus duidelijke taken en
verantwoordelijkheden op. Je bent kort en bondig. Je verhaal zit vol energie en heeft een hoog tempo. Je verhaal moet op 1 A4 passen en niet te veel poespas hebben. Geen open eindjes laten, maar voorstellen doen voor hoe zaken te regelen.

De Procesmanager
Het tempo ligt bij de Procesmanager wat lager dan bij de voorgaande twee publieksgroepen. Dit publiek is geïnteresseerd in details en daar moet je de tijd voor nemen. Volledigheid staat voorop. Geen vage beelden, maar feiten wil dit publiek zien. Je helpt je publiek door een gestructureerde boodschap te brengen. Geef voorbeelden vanuit feiten. Breng alles in een rustig tempo. Aan 1 A4 heb je nu
niets. Voor details heb je wat meer ruimte nodig. Wees zeker van wat je schrijft, want als je betrapt wordt op onjuistheden of gemis aan kennis, dan is dit een moeilijk publiek. Voorbereiden is dus nodig.

De Teamspeler
De Teamspeler let in jouw verhaal op de menselijke factor. Het gaat hier om de relatie en minder om de inhoud. Gevoelens en meningen delen zijn belangrijk. Een besluit is pas een besluit als iedereen is gehoord en alle meningen tellen. Je kunt je voorstellen dat je voor dit publiek niet zo maar een verhaal kunt schrijven. Vooraf tijd besteden aan lobby werk is geen luxe als je je verhaal geaccepteerd wilt krijgen. Het tempo ligt dus laag, want je wilt immers iedereen de gelegenheid geven om vragen te stellen en inbreng te hebben. Hou er rekening mee dat je meerdere overleggen nodig kunt hebben voordat
het besluit er is.

En nu – Nu de vier publieksgroepen aan je zijn voorgesteld, heb je vast wel een idee wie in je omgeving in welke publieksgroep valt. Wellicht zie je nu ook waarom je verhaal op papier misschien wel heel erg goed was, maar in de praktijk niet in de taal van je publiek was geschreven. Je moet dus de juiste woorden
spreken en het juiste tempo aanhouden om je publiek te kunnen verleiden. Het verleidingspel is natuurlijk nog ingewikkelder en daarmee interessanter als je in je publiek mensen uit verschillende publieksgroepen hebt zitten. Verleiden van een hele groep vraagt oefening. Probeer het eerst eens met 1 deelnemer uit het publiek tegelijk. Veel plezier met verleiden.

Prikkel 12 Relativeer eens iets meer

In de Maand van het Bewustzijn zijn we aangekomen bij Prikkel 12 – Relativeer eens iets meer. Van alle minder leuke dingen die op een dag of, in een maand of in een jaar gebeuren is niet alles even erg. Je kunt een gradatie aan brengen in “het erg zijn”. Het missen van je trein is vervelend, maar het is minder erg dan je promotie niet krijgen die je was beloofd. Op zijn beurt is het mislopen van je promotie weer minder erg dan een vervelende diagnose in het ziekenhuis krijgen.

Je kunt tegenslagen dus in categorieën onderbrengen. Dat betekent dat je reactie op de tegenslag dus ook afhangt van in welke categorie je hem stopt. Je reactie op iemand die voordringt bij de kassa zou dus een andere moeten zijn dan je reactie wanneer je merkt dat iemand heeft ingebroken in je huis.
Klinkt logisch, niet?! Toch staat het nieuws vol met artikelen over mensen van wie de reactie niet in verhouding staat tot wat er is gebeurt. Neem laatst het voorval dat een autobestuurder een andere autobestuurder in elkaar slaat, omdat het rijtempo te laag zou liggen.

Nu wil ik niet zeggen dat ik mijn reacties altijd helemaal afstem op wat er gebeurt. Het komt wel eens voor dat ook ik tegen mezelf zeg – Misschien even relativeren. Zo erg is het allemaal niet. Geef maar toe, dat heb jij ook wel eens. Een paar vragen die je kunnen helpen met relativeren zijn:

  • Op een schaal van 1-10 – Hoe erg is het wat er nu gebeurt?
  • Hoe belangrijk is dit voor mij over een jaar?
  • Is de reactie die ik nu in gedachte heb wel effectief?

Alleen al het feit dat je jezelf vragen gaat stellen voordat je reageert, zorgt er al voor dat je milder gaat reageren. De antwoorden op de vragen zorgen voor de tweede verzachting. Daarnaast kan het ook helpen als je gebeurtenis niet als iets persoonlijks bekijkt. Bekijk het eens vanuit de inhoud. Puur en zonder dat je een waardeoordeel plakt aan de persoon of de gebeurtenis.
Het mag allemaal wel iets milder en zachter. Vandaar dat Prikkel 12 de titel “Relativeer eens iets meer” heeft gekregen. Door bewust te zijn van hoe je reageert in verschillende situaties, leer en train je je hersenen om op de juiste manier te handelen mocht een echt erge situatie zich voordoen. Reageer je
namelijk altijd alsof je persoonlijk aangevallen wordt, dan gaan je hersenen altijd in de overlevingsmodus staan als er zich iets voordoet. Je reactie zal dan ook altijd heftig zijn. Heel erg vermoeiend en ook onnodig. Relativeer!

Prikkel 13 De magie van het getal 7

Zeven wordt op veel plekken gebruikt en met reden. Zeven wordt in het Westen gezien als geluksgetal. In China geldt dit voor nummer acht. Een getal waarbij je een positieve gedachte hebt en waar je je goed bij
voelt. Sneeuwwitje heeft dus niet voor niets zeven dwergen gekregen in haar sprookje. Behalve Sneeuwwitje, waar komen we nog meer het getal zeven tegen? Waarschijnlijk ben je nu aan het nadenken en zou je kunnen denken aan: de zeven dagen van de week, de zeven kleuren van de regenboog, Rome is
gebouwd op zeven heuvels, de zeven hoofdzonde, de klassieke zeven wereldwonderen of de zeven tonen van de toonladders. Het feit dat wij het getal 7 associëren met geluk kan ook wel eens tegen je gebruikt worden.

Het feit dat jij een goed gevoel krijgt bij een bepaald getal, betekent dus dat je in een goede stemming bent en dat je dan waarschijnlijk ook wel geneigd zou kunnen zijn om iets te kopen. Je ziet dit veel bij internet marketing – Als je nu beslist dan krijg je product XYZ zeven dagen op proef. Ook wordt zeven
gebruikt als laatste cijfer van een prijs – Het kost maar €97,-. Nu je dit weet ga je er vast op letten.
Ook wordt het getal zeven gebruikt als tip voor het aantal regels per pagina bij een presentatie. Je houdt je pagina overzichtelijk en er staat niet te veel tekst en te weinig tekst op je pagina. Dit geldt trouwens ook voor het aantal woorden per regel.

Het prikkelen van je bewustzijn gebeurt de hele dag door. Onderzoeken richten zich er ook op om te achterhalen bij welke woorden, kleuren, getallen en geuren wij ons prettig voelen. Hier worden hele
campagnes op afgestemd. Zorgen dat wij in een goede positieve koopgrage modus belanden door de omgeving aan te passen. Even een geluksmoment voordat je je portemonnee trekt. Broodlucht in de supermarkt bijvoorbeeld. Prikkel 13 vraagt om te signaleren wanneer jouw bewustzijn bewust door een
ander wordt gemanipuleerd.

Prikkel 14 Gaan met die banaan

Prikkel 14 gaat over hoe eten je bewustzijn kan prikkelen. Ik heb het nu niet over de creatieve uitspattingen na het eten van oesters, aardbeien en de slagroom. Deze Prikkel gaat over voedingsmiddelen die aanzetten tot het verbeteren van hersenfuncties. De banaan bijvoorbeeld bevat het mineraal mangaan. Mangaan zorgt voor het verhogen van je energieniveau en vermindering van daarnaast ook om choline beter, sneller en efficiënter te verwerken. Choline zit onder andere in eigeel. Choline ondersteunt het geheugen. Een goede combinatie van deze twee bestanddelen is
bananenbrood. Erg lekker en makkelijk te maken. Neem een plak mee naar je
werk of naar school.

Pure chocolade (mee dan 75% cacao) versterkt de concentratie en het reactievermogen. Je bent dus niet alleen beter bewust van wat er gebeurt, maar ook eerder bewust. Het geeft je ook een goed gevoel. Vrouwen weten al langer dat chocolade goed voor ons is, maar nu kunnen we het ook
onderbouwen. Over het nut van voldoende water drinken heb ik het al gehad in Prikkel 2.
Bladgroente, zoals spinazie, boerenkool en snijbiet, bevat foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk voor de vetzuurketens in de hersenen. Dat moet ik even uitleggen. In ons hoofd zitten zenuwcellen. Elke zenuwcel heeft een soort voelsprieten. Zenuwprikkels worden vervoerd van de ene zenuwcel naar de andere om zo bij de hersenen aan te komen. De zenuwcel is dus eigenlijk een soort keten in de ring.
Om een zenuwcel zit een isolatielaag die zo’n zenuwcel beschermt. Foliumzuur helpt die laag te beschermen. Door het eten van boerenkool zorg je dus dat prikkels goed via de keten van zenuwcellen bij je hersenen aankomen. Je neemt dus niet alleen goed waar, maar ook je reactie is sneller en doelgerichter.

Aangezien aardbeien bijdragen aan een betere geheugenvaardigheid, is een combinatie van bladgroente en aardbeien in een groene smoothie een goed begin van de dag. Meng in een blender boerenkool of spinazie, met aardbeien, water en een banaan voor een lekkere smoothie. Prikkel 14 gaat dus over hoe voeding je bewustzijn kan prikkelen. Het kan je helpen op momenten waarop je extra alert moet zijn, zoals tijdens een tentamen of een moeilijke vergadering waar je graag je hoofd bij wilt houden.
Gaan dus met die banaan.

Prikkel 15 Veiligheid voor alles

De voorgaande 14 Prikkels gingen natuurlijk ook over serieuze zaken, maar de Prikkel van vandaag is net even iets serieuzer. Prikkel 15 heeft als titel Veiligheid voor alles. Ik wil je vragen om bij het lezen van de tekst je af te vragen – Hoe heb ik dit geregeld. Het gaat namelijk om de veiligheid in je huis.
Ken jij de weg in het donker in je huis?

Probeer ik je nu schrik aan te jagen. Een beetje wel. Het is een onderwerp waar je liever niet aan denkt. Misschien denk je ook wel dat jou dit niet gaat gebeuren. Ik wil je vragen om toch even mee te denken. Denk aan je eigen huis en dan vooral de verdieping waar je slaapt. Je ligt in bed en je wordt waker van rook in huis. Je schrikt. Je voelt paniek en tegelijkertijd voel je ook een enorme behoefte om te vluchten. Je wilt veiligheid. In je hoofd gebeurt er van alles. In zeer korte tijd ga je overlevingsen vluchtscenario’s bedenken. Vragen als – waar ligt de zaklamp? Wat neem ik mee? Is iedereen wakker in huis? Hoe kom ik het snelste buiten? Allemaal hele legitieme vragen die in nog geen 30 seconden door je hoofd gaan.
Wat nu als je niet via de trap naar beneden kunt. Sta hier eens even bij stil. Hoe kom je dan buiten? Een enge gedachte. Klopt.

Zorg dat je snel kunt reageren.
De reden dat ik je vraag om na te denken heeft natuurlijk alles te maken met de Prikkels in de Maand van het Bewustzijn. Je geeft je hersenen rust als je zorgt voor preventieve maatregelen. Je hersenen hoeven zich hier dus niet mee bezig te houden en energie kan aan andere zaken besteed worden. Mocht zich een situatie voordoen waar de voorzorgsmaatregelen van pas komen, dan weten je hersenen dat je al eens over deze situatie hebt nagedacht.
Je hersenen openen de folder Veiligheid in je hoofd en lezen wat jij hebt bedacht dat je gaat doen in deze specifieke situatie. Hierdoor kan direct tot actie worden overgegaan. Paniek is minder aanwezig, want je hebt immers al nagedacht over de actie. Het is geen nieuwe gedachte. Je kunt de actie direct
uitvoeren.

Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom ontruimingsoefeningen worden gedaan. Je weet al langs welke trap je het gebouw waar je werkt moet verlaten. Als er een brand is, hoef je niet eerst na te gaan denken waar ga ik heen. Je loopt als vanzelf naar het dichtstbijzijnde trappenhuis. Hetzelfde geldt voor de uitleg van de veiligheidsvoorschriften in een vliegtuig. Voor Prikkel 15 gaan we nog even terug naar je eigen huis. Bedenk hoe jij in veiligheid komt als je niet via de trap naar buiten kunt komen. Bespreek je noodplan met je gezin, zodat iedereen weet wat te doen. Veiligheid voor alles.

Volgende week woensdag staat de volgende set van Prikkels voor je klaar. Tot dan!