Knoflook en je gezondheid

Knoflook en je gezondheid

Wat doet knoflook voor je lichaam?

Knoflook wordt gebruikt in gerechten om smaak toe te voegen aan het eten. Vooral in landen rond het Middellandse Zeegebied wordt het vaak gebruikt. Knoflook bevat vitamines (A, B, C, E, K) en mineralen, waaronder ijzer, kalium en zink.

Naast dat deze vitamines en mineralen goed voor je zijn, bevat knoflook ook een bestanddeel, te weten alliine, dat ontstekingsremmend is. Alliine, soms lees je ook allicine, heeft een desinfecterende werking en werkt ontgiftend. Daarnaast helpt Alliine, net als avocado, om het LDL-cholesterol in je bloed te verlagen. Naast in knoflook vind je deze stof ook in bieslook, prei en ui.

Het is dus goed voor je hart en bloedvaten. Knoflook helpt je immuunsysteem te versterken. Hierdoor krijg je minder snel griep en herstel je ook sneller.

Zelf knoflook planten

Knoflook is net als de andere leden uit de uienfamilie niet moeilijk om zelf te planten. Wat je nodig hebt is knoflookteentjes, aarde en een bak met aarde. Je plaatst de knoflookteentjes met een afstand van 10 cm van elkaar in de aarde. Dek de potten de eerste weken af om de warmte van de zon vast te houden. Af en toe een beetje water geven, maar zeker niet te veel. Planten in april zorgt ervoor dat je in augustus kunt oogsten.

Wat te doen tegen een knoflookadem?

Knoflook heeft een aanwezige geur en smaak. In Italië halen ze daarom ook het middendeel uit de knoflook voor gebruik. Dit zorgt al voor een mildere smaak bij het verwarmen. Het flossen van je tanden na het eten van knoflook helpt ook. Uit onderzoek is gebleken dat de smaak van knoflook in je mond al met 50% afneemt als je een melkproduct eet tijdens de maaltijd.

Niet elke maaltijd past echter samen met het eten van melkproducten. Probeer dan eens een appel te verwerken in je toetje, zoals een appel crumble met amandelmeel. Geef iedereen zijn eigen ovenschaaltje en vet de schaaltjes in met een beetje roomboter. Ik ga uit van vier bakjes in dit recept. Snij twee appels in kleine stukjes en verdeel deze over de bakjes. een combinatie met peer is ook mogelijk.

Voeg aan elk bakje wat rozijnen, suiker en kaneel toe. Voeg in een aparte kom 150 gram amandelmeel, 50 gram suiker met 50 gram roomboter. Mix dit goed door elkaar met je vingers, zodat je kleine klontjes kunt maken. Verdeel dit amandelmeelmengsel over de vier vuurvaste schaaltjes. 20 minuten in een voorverwarmede oven van 180 graden en je hebt een lekker toetje dat de smaak van knoflook neutraliseert.

Eet smakelijk!