Vitamine B

Vitamine B

Waar is vitamine B goed voor?

Vitamine B is een verzamelnaam voor acht verschillende in wateroplosbare vitamines – vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Het wordt daarom ook wel vitamine B complex genoemd. Vitamine B is nodig voor het kunnen verwerken van je eten. Eten kan bestaan uit koolhydraten, vetten en suikers. Zonder vitamine B kunnen deze voedingstoffen niet verwerkt worden. Aangezien het menselijk lichaam zelf geen vitamine B aanmaakt, moet je dit uit je eten of supplementen halen. Het wordt ook wel een essentiële vitamine genoemd.

Vitamine B zorgt voor energie en zorgt voor de werking van de zenuwen. Je kunt niet te veel vitamine B eten. Het eigen lichaam kan geen vitamine B opslaan en een te veel aan vitamine B plas je dan ook gewoon uit. De enige uitzondering is vitamine B12, die het lichaam opslaat in de lever en de spieren. Mocht je denken wat is mijn haar toch mat, eet wat meer vitamine B.

Waar zit Vitamine B in?

Vitamine B1 wordt ook wel Thiamine genoemd. Het is onmisbaar voor de energievoorziening van je lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel. Deze vitamine zit in brood, graanproducten, aardappels, groente, vlees en melkproducten.

Riboflavine of wel vitamine B2 zorgt voor verbetering van de huid, vermindert de irritatie door zweren en voorkomt migraine. Deze vitamine zit in melkproducten, vlees, groeten, fruit, brood en andere graanproducten.

Belangrijk voor de energievoorziening is vitamine B3. Deze vitamine wordt ook wel nicotinezuur genoemd. Het zit in vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappels.

Vitamine B5 wordt ook pantotheenzuur. Ook deze vitamine zorgt voor energie, en voor de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten. Vitamine B5 zit in eieren, peulvruchten, volkorenproducten, groente en fruit.

Voor de afbraak en opbouw van aminozuren hebt je vitamine B6 nodig. Vitamine B6 of wel pyridoxine vind je in vlees, vis, eieren, brood, graanproducten, peulvruchten, groente, melk en kaas.

Vitamine B8, of wel Biotine, maakt energie vrij uit voeding en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Biotine houdt je haar en je huid gezond. Eet eieren, lever, melk, noten en pinda’s houden dus je haar en huis gezond.

Foliumzuur is misschien wel een van de bekendste vitamine B’s. Vitamine B11 wordt aangeraden aan vrouwen die zwanger willen worden. Deze vitamine is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam. En voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuut zit in groene groenten, volkorenproducten, brood en vlees.

De laatste is vitamine B12. Cobalamine is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, die zuurstof in je bloed vervoeren. Het is ook belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit onder andere in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, eieren en vis.

Hoe herken je een tekort aan Vitamine B?

B-vitamines geven energie en zorgen ervoor dat je tegen een stootje kunt. Kom je ze tekort, dan zit je niet lekker in je vel, je spieren voel wat verkrampt, bijvoorbeeld tijdens het zwemmen, je hebt geen eetlust, je krijgt zweertjes in de mond en soms ook oorsuizen.

Pas wanneer je enkele weken geen vitamine B eet en bijvoorbeeld te veel fastfood eet of te veel alcohol drinkt, dan heb je kans op een tekort. Flink wat groenen groeten eten na je vakantie, zorgt dus snel voor een nieuwe boost voor je lichaam.